Een onafhankelijke jury heeft tijdens de Agrarische Dagen in Someren de winnaar bepaald. Ook bezoekers mochten op de beurs stemmen op hun favoriet. De ADS-Innovatieprijs werd op zaterdag 17 september uitgereikt. De publieksprijs op zondag 18 september.
Als organisatie van de Agrarische Dagen Someren vinden wij het belangrijk dat innovaties erkent worden en een duwtje in de rug krijgen om de innovaties verder te ontwikkelen danwel in de praktijk te brengen. Naast dat een jury een winnaar kiest van de ADS Innovatieprijs, is er voor het publiek ook de mogelijkheid om aan te geven welke innovatie zij het beste vinden.
De winnaars van de ADS innovatieprijs 2022 zijn:
Meer opbrengst generen door middel van minder toedieningen, dat is in het kort wat DAAR bereikt met de Ferdrip. Ferdrip is een geautomatiseerd drip-irrigatiesysteem waarbij gebruik wordt gemaakt van regionale kringloopmeststoffen.
Gedurende het groeiseizoen kunnen via een bemestingsunit specifieke meststoffen worden toegediend aan de gewassen. Via vochtsensoren kan de agrariër vanaf de telefoon zien waar waterbehoefte is. De voordelen van deze combinatie zijn: betere gewasgroei, minder energie (75 procent), minder water (50 procent), CO2-reductie door het niet gebruiken van kunstmest, minder gewasbeschermingsmiddelen en minder uitspoeling. Resultaat is een tot 35 procent hoger saldo en een verdere stap naar circulaire landbouw. Door gebruik te maken van Ferdrip in combinatie met regionale kringloopmeststoffen kan worden ingespeeld op maatschappelijke problemen en de uitdagingen die de agrariër heeft.
Lees meer op: www.daarbv.nl
Melk is een prachtig, zuiver en natuurlijk product, wat het verdiend om gewaardeerd te worden. Samen bedachten kaasmaker Harm van Dijk en ondernemer Iwan Gijsbers een nieuw concept.
Onze Zuivel zorgt ervoor dat melkveehouders hun eigen kaas kunnen verkopen. Het volledige proces vanaf melktransport tot portioneren en verpakken wordt uit handen genomen van de boer. Zo kunnen boeren zonder extra werk hun bedrijf verbreden. Daarbij is kaas ook hét middel om de afstand tussen boeren en burgers te verkleinen. Boeren hebben passie voor hun vak en dat proef je terug in hun producten. Met kaas van eigen erg kunnen zij hun verhaal vertellen aan de consument en zo een brug slaan naar de burger.
Lees meer op: www.onzezuivel.nl